RECAP: Galapagos

door Bertine Travels
0 reacties

We zijn al lang niet meer in de Galapagos. Hier schreef ik al wat de hoogtepunten waren van onze acht daagse cruise. Maar we hebben nog veel meer gedaan. Dus hoog tijd voor een samenvatting. Wees gewaarschuwd: lange post

Week 1: de cruise

We beginnen met een 8-daagse cruise. Hiervoor hebben we een mooie last-minute deal kunnen scoren. De kosten voor een cruise worden niet alleen bepaald door de luxe van de boot maar ook door de route. Sommige eilanden liggen verder weg dan andere. Deze eilanden zijn ‘beter’, in de zin dat er nauwelijks toeristen komen (ze zijn enkel met een cruise te bereiken). Daardoor is er nog véél meer wildlife te zien én staan vogels je aan te kijken alsof je niets meer bent dan enigszins irritante paparazzi. Ons schip vaart een geweldige route: we bezoeken twee van drie ver afgelegen eilanden. Elke dag zijn er vier activiteiten: twee keer per dag een wandeling van ongeveer twee uur op land, en twee keer per dag een uur snorkelen.

Dag 1: opstappen

Omdat de cruise op vrijdagmiddag begon en wij pas vrijdagavond aankomen op de Galapagos missen wij de eerste dag. Maar veel bijzonders hebben we niet gemist, begrijpen we later.

Dag 2: Genovesa Eiland

Vandaag bezoeken we een van de meest afgelegen eilanden: Genovesa Eiland. Als we op het eiland aankomen, staan de eerste vogels al op het pad. Ze kijken ons vragend aan – wie zijn jullie? We zien onder ander Nazca Boobies, Red Footed Boobies en de Firgate Bird. Als we iets verder doorlopen zien we op het strand een uil. Het is een Galapagos Short-eared Owl. Dit is een bijzondere uil, want deze jaagt overdag en slaapt ’s nachts. Blijkbaar hebben we geluk dat we er 5 (!) zien!

Een Red Footed Boobie op een tak
Red Footed Boobie
Dag 3: Bartolomé en Sullivan Island

Deze dag gaat het niet zozeer om de dieren, als wel om vergezichten en geologie. We beginnen op Bartolomé Eiland. Dit moet vroeg in de ochtend, want door al het zwarte lavagesteente loopt de temperatuur gedurende de dag op tot 50 graden. Het is ongeveer 150 meter klimmen naar de top, en daar genieten we van één van de mooiste vergezichten van de Galapagos. Daarna brengt de boot ons naar Santiago Eiland. Hier lopen we over verschillende lavaformaties, die zeer recentelijk (125 jaar geleden) zijn ontstaan. Vooral Diederik is, met zijn interesse in geologie, erg enthousiast. Hij maakt honderden foto’s, maar de bijzonderheid ervan is helaas slecht over te brengen op beeld.

Uitzicht vanaf Bartolomé Eiland Galapagos
Uitzicht vanaf Bartolomé Eiland

Vooral bijzonder is vandaag het snorkelen met pinguïns. We zien ze ook op land, maar nog gaver is om ze tijdens het snorkelen te zien jagen en vissen.

Een Pinguin in het water
Snorkelen met pinguins
Dag 4: South Plazas en Santa Fé

Na het gebruikelijke ontbijt om 07.00 uur staan we op Plazas Eiland, waar we drie verschillende leguanen zien. Onze gids noemt ze: de Hybrid Iguana, de Land Iguana en de Marine Iguana. Het is een schitterend eiland met dieprode planten en hoge cactussen. ’s Middags gaan we naar Santa Fé waar we nog meer leguanen zien, evenals (voor de vogelliefhebbers onder ons): de Galapagos Gull, de Cactus Finch, de Galapagos Dove, de Galapagos Hawk en de Galapagos Flycatcher.

Dag 5: San Cristóbal

We worden om zes uur wakker met een schitterende zonsopgang over Kicker Rock. Vervolgens moeten we meteen het koude water in (brrr)! Kicker Rock is één van de betere plekken om te snorkelen. We zien een aantal Galapagos Sharks, White Tipped Reef Sharks en Sting Rays.

Zonsopgang boven Kicker Rock
Kicker Rock

Vervolgens mogen we relaxen op een schitterend mooi wit strand. Eerst hebben Diederik en ik onze twijfels: wij zijn niet van die strandgangers. Maar we hoeven ons niet te vervelen; het zit er vol met Marine Iguanas, rode krabbetjes en duikende Blue Footed Boobies.

Die middag gaan we opnieuw op land en dit wordt één van mijn favoriete plekken op de Galapagos: we zien voor het eerst up-close de Blue Footed Boobies. Ik kan geen genoeg van ze krijgen! Ook zien we de Frigate Bird met zijn rood opgezette sac!

Frigate Bird met een opgeblazen sac en zijn vleugers uitgespreidt.
Frigate Bird
Dag 6: Española

Het bezoek aan Española Eiland is bijzonder, want dit is de enige plek waar de Waved Albatross op land te zien is. En ze dansen! Deze vogel brengt een groot deel van het jaar door op zee, weg van zijn of haar partner. Op Española zien partners elkaar weer terug. En om weer vertrouwd met elkaar te raken, dansen ze met elkaar.

Een Waved Albatross
Waved Albatross
Dag 7: Floreana en Santa Cruz

Terugkijkend vind ik dit de minst bijzondere dag van de cruise. Wel genieten we van de drie flamingo’s die we zien. In Mexico zagen we er dan wel véél meer, maar hier zien we ze op een paar meter afstand. We kunnen ze dus echt goed bekijken.

Een Flamingo

’s Middags gaan we naar Charles Darwin Station. Daar zien we voor het eerst de reuzenschildpadden en het broedprogramma. Heel vroeger waren er tienduizenden reuzenschildpadden op de Galapagos eilanden. Maar de meesten zijn vanaf 1700 opgegeten door walvisjagers of piraten, of gedood door de ratten, honden en katten die op de boten meekwamen vanuit Europa. Het gevolg was dat er, met uitzondering van Santa Cruz Island en Isabela Island, op een goed moment nauwelijks meer schildpadden over waren. In Charles Darwin Station worden schildpadden opgevangen en zijn ze een broedprogramma begonnen. Kleine schildpadden worden pas als ze 5 jaar zijn (en niet meer prooi vormen voor ratten, katten en honden, uitgezet op de eilanden. Op de plekken waar ze worden uitgezet, mogen nu nog geen mensen komen. Pas als de schildpadden zich daar gaan voortplanten, wordt het gebied mogelijk weer opengesteld voor toeristen.

Dag 8: North Seymour

Onze laatste dag van de cruise is aangebroken. Aan de ene kant jammer – aan de andere kant zijn we wel toe aan een bed dat niet beweegt 😉. Dit is een korte dag. ’s Ochtends gaan we naar North Seymour Island, en daarna is de cruise afgelopen. We zien onze favoriete vogel nog een keer: de Blue Footed Boobies! En dit keer zien we ze dansen. Dit is een verlate paringsdans want het broedseizoen is al over. Dus we hebben weer geluk!

Blue Footed Boobies

Week 2: uitrusten en duiken op Santa Cruz Island

De eerste dagen doen we het rustig aan. We hebben veel foto’s om uit te zoeken. Op een ‘normale’ vakantie zoeken we de foto’s later thuis allemaal uit. Maar met 10.000 foto’s (van 30mb per foto) en heel veel filmpjes, moeten we wel ruimte maken op onze harde schijf voor de komende zeven maanden. De enige ‘grote’ activiteit die we de eerste dagen ondernemen is het bezoek aan de El Chato Ranch in de ‘highlands’ om de reuzenschildpadden semi in het wild te zien. De schilpadden leven op de ranch, maar zijn wel vrij om in en uit te lopen. Er is een wandelpad waar je op moet blijven. Maar de schildpadden liggen gewoon óp het pad.

Bertine naast een reuzeschildpad
Op de El Chato Ranch

Nadat we goed zijn uitgerust wordt het tijd om op zoek te gaan naar hamerhaaien. We hebben drie duikdagen geboekt (2 duiken per dag). We hebben enorm veel geluk. Al bij de eerste duik zien we een school van wel 50 hamerhaaien. We zien ze twee keer voorbij komen: 1 keer toen wij, net als de hamerhaaien, op ongeveer 20 meter diepte waren. En 1 keer van bovenaf. Van bovenaf zien we pas echt hoeveel het er zijn!

In die drie dagen is er geen enkele duik waarop we niet ten minste 1 hamerhaai zien – meestal zien we er meer. Bij de laatste duik krijgen we een nieuwe verrassing: Manta Rays! In totaal zien we 5 Manta Rays die de hele duik (nieuwsgierig?) om ons heen blijven cirkelen. Binnen no-time is de duiktijd op en moeten we weer omhoog. Naast hamerhaaien en Manta Rays zien we veel Galapagos Sharks, White Tipped Reef Sharks, Black Tipped Sharks, heel veel reuzenschildpadden, grote groepen Spotted Eagle Rays en heel veel andere vissen.

Week 3: er is veel te doen op Isabela eiland!

Er is niet veel tijd om bij te komen van het duiken. De volgende dag gaan we naar Isabela eiland. Althans, dat proberen we. Onze boot heeft pech en we moeten terug naar Santa Cruz. Een dag later komen we alsnog aan op Isabela eiland. Daar doen we een aantal dagtripjes; sommige met een toertje en andere zelfstandig.

Een tour naar Sierra Negra

We bezoeken Sierra Negra: een grote schildvulkaan met een diameter van 10 kilometer. De lucht is niet helemaal helder, dus we kunnen de overkant niet zien. Maar het is helder genoeg om een idee te krijgen van de grootte van de vulkaan. Vervolgens lopen we nog ruim een uur door een Mars-achtig landschap, gevormd door lavagesteente, waarop inmiddels hier en daar een cactus aan het groeien is.

Mountainbiken naar ‘The Wall of Tears’

De volgende dag fietsen we naar de ‘Wall of Tears’. Dit is een muur, die vroeger gebouwd is door gevangenen. Op de tocht ernaartoe komen we reuzenschildpadden tegen. Deze zijn echt in het wild – nog meer dan op Santa Cruz!

De ‘Los Tuneles’ tour

Onze derde dag op Isabela doen we een tour genaamd ‘Los Tuneles’. Iedereen is lyrisch over deze tour en onze verwachtingen zijn hoog. En we moeten toegeven: het is ook mooi. We snorkelen met haaien, verschillende soorten roggen en reuzeschildpadden. We zien zelfs zeepaardjes!.

Bezoek aan het Breeding Center voor schildpadden

En dan is onze laatste dag op de Galapagos aangebroken. We kiezen ervoor om naar het Broedcentrum op Isabela te lopen en zien daar zelfs nog wat ‘actie’! Deze schildpadden doen er twee uur over om te paren – dus alle tijd om het eens goed te bekijken 😉.

En dan moeten we echt afscheid nemen. We maken ons klaar om de bergen en vulkanen van Ecuador te beklimmen. Stay tuned!

Misschien vind je dit ook leuk